torsdag 18. mars 2010

Me gusta Nicaragua

Tiden flyr! Det går så fort her nede, skjer noe hele tiden og er ikke mye tid til blogging og slikt... Har vært her i 8 uker nå og har 8 uker igjen..og går de like fort er jeg straks hjemme igjen... selv om jeg elsker livet mitt here nede, kjenner jeg ofte på det at det skal bli godt å komme hjem igjen,,,til det "normale" slippe å vente i 1,5 time på et fat med potetstappe, spise ris og bønner til frokost..stå 20 min. i kø på butikken for en flaske vann..ikke finne sko som er store nok eller klær som er små nok...men alt i alt opplever jeg utrolig mye spennendes her og jeg nyter hvert sekund jeg kan glemme meg vekk fra den norske hverdagen som alltid vil være der og vente på meg...

sist helg var vi i Esteli, der besøkte vi en instutisjon for funksjonshemmede og for barn fra vanskeligstillte familier..her lærte de seg ulike yrker, fra sying, støping av lys til snekkring og til jordbruk. Utrolig spennende og få besøke og se hva de gjorde der...

Lørdagen var vi på noe som heter "funarte", det var et fritidstilbud til alle barn, her kunne de komme lørdagsformidag og være sammen med andre barn og gjøre ulike aktiviteter. Målet er at barna skal få mulighet til å utrykke seg kunnstnerisk...i praksis i barnehagene her Nicaragua opplever vi alle at lærerne begrenser elevene i sin fantasi...de sier hva barna skal tegne og hvilke farger de skal bruke.. i førskolelærer utdanningen her i Nicaragua har de ikke noe estetisk fag..men i Esteli nå har førskolelærer utdanningen begynnt å sammerbeide med funarte, så prosessen er i gang:) og dette takket være en av våre ped.lærere fra Norge...:)













2 kommentarer:

  1. Så fantastisk spanande å lese Randi - for ein opplevelse!! Deilig å
    sjå masse bilder, sjå deg. Du ser lykkelig ut:) I morga drar vi til Portugal, gleder meg masse!! På vei på jobb no, satt oppe å sydde til halv ett i natt, så ein smule trøtt..ikkje begynt å pakke..jaja..komme oss alltid avgårde. Nyt det deilige, opplevelsesrike livet vidare. Sjåast plutselig!

    SvarSlett
  2. så deilig du har det :D kunne tenkt og trengt meg ned der eg og nå :D heheh
    kor lenge til dokke skal dra på "ferie" nå??
    kose deg videre :D løøv

    SvarSlett